Marina matkustaa äidin ja isin kanssa

Rakas aviomieheni yllätti pikkuvaimon totaalisesti! Hän järjesti meille kolmelle perhereissun Sveitsiin Pääsiäiseksi 2018! Hiukan jännitti ajatus lähteä perhereissulle pienen 6kk ikäisen vauvan kanssa, mutta lomakohde Sveitsi oli meille kuitenkin jo tuttu, ja kaiken lisäksi yksi lempipaikoistamme koko maapallolla. Vauvan kanssa lähtiessä matkajärjestelyt olivat tietysti normaalista poikkeavia. Marinalle oli esimerkiksi hankittava oma passi, onneksi prosessi oli helppo ja Marina puolestaan hyvin yhteistyökykyinen.

La Familia Nurminen 4/2018 @Schwizerland

Vinkiksi muille vauvan kanssa ulkomaille lähteville: ensin sähköinen passikuva lähimmässä poliisin hyväksymässä valokuvaamossa, sitten netin kautta ajanvaraus poliisille. Muistakaa tulostaa ja allekirjoittaa vauvan toisen huoltajan (vaikka huoltajat olisivat aviopari) lupalomake passin hakemiseen netistä, ennen poliisille menemistä. Poliisiasemalla on näytettävä vauvan kasvot virkailijalle, allekirjoitukset papereihin ja viidessä minuutissa asia on hoidettu. Marinan passi saapui lähimpään K-kauppaan jo kahden päivän kuluttua passin hakemisesta.

Little Miss Schwizerland & Police !

Pakkaaminen poikkesi normaalista meidän kahden hengen reissujemme pakkaamisista, sillä mukaan oli mahdutettava iso kasa vauvan vaatteita, harsoja, ulkovaatteita, vaipoja, Nan-maitoa, soseita jne. Matkatavarat mahdutettiin kahteen isoon jääkiekkokassiin.

Marina tosiaan lopetti tissimaidon jo 3kk ikäisenä, ja siirtyi neuvolan suosituksesta kiinteisiin ruokiin jo noin 3,5kk ikäisenä. Minkäänlaisia vatsavaivoja ei tyttärellä ole ollut, ja kaikki ruoka maistuu hyvin. Onneksi näin on, muuten elämä olisikin aika hankalaa pienen kanssa, niin kotona kuin reissussakin.

Lentomatka sujui yllättävän hyvin Marinan kanssa. Hän oli kuin kotonaan niin lentokentällä kuin lentokoneessakin. Selvisimme itkuitta koko reissun Helsingistä Milanoon. Koneessa Marina nukkui pikku iltaunet äidin sylissä, sosekkin maistui sylissä syötettynä, vaikka ympäristö koneessa poikkesi totutusta. Vaipanvaihto oli hiukan akrobaattista, kun toteutin senkin sylissä istuinpaikoillamme, onnistui silti hyvin.

Lentokoneeseen ahtautuneina...

Perillä Milanossa haimme matkatavaramme ja lähdimme vuokra-autoa noutamaan. Marina kulki lentökentällä kätevästi mukaan ottamissamme matkarattaissaan. Rakas aviomieheni oli vuokrannut meille Audin tällä kertaa, ja kyllä olikin mukava sen tasaisessa kyydissä istua. Tehojakin menopelistä löytyi niin että matka Sveitsin puolelle sujui hujauksessa. Marinalle oli oma vuokra-autoistuin, mielestäni ei kovin hyvä, mutta tytär puolestaan kelpuutti sen heti. Kallistusta olisi vauvan istuimessa saanut olla enemmän, nyt pieni pää notkahteli ikävästi eteenpäin tyttären nukkuessa.

Iltahämärässä autolla Italiasta kohti Sveitsiä

Autolla Italiasta Sveitsin puolelle mentäessä kannattaa varautua tiemaksuihin, sekä euroilla että frangeilla. Toki kortillakin voi maksaa, mutta ikävää jos korttiyhteys ei sattuisi toimimaan. Me maksoimme käteisellä nämä tiemaksut.

Ilta oli jo pimeä kun saavuimme perille, vuorten kehystämään Lago Maggioren rantamilla sijaitsevaan Brione sopra Minusio-kylään. Menimme samantien nukkumaan. Marina jatkoi uniaan vaipanvaihdon ja unimaidon jälkeen tyytyväisenä.

Pikkuvaimo aamukahvilla terassilla

Lomakotimme aamun valossa <3

Majapaikkamme naapurusto aamulla suorastaan trooppisissa tunnelmissa!

Aamulla huomasimme vasta kuinka iso loma-asuntomme olikaan! Kaksikerroksinen iso kivitalo, isolla järven puoleisella terassilla sekä kolmella makuuhuoneella ja kolmella kylpyhuoneella varustettu. Terassi kylpi aamuauringossa ja palmut huojuivat kevättuulessa, suorastaan trooppinen tunnelma! Kuinka ihanaa olikaan hörppiä aamukahvia auringossa ja nauttia vuori-ilmasta, linnun laulusta ja kevään tuoksuista.

Naurava aurinkoinen vauva ja hyväntuulinen aviomies tekivät pikkuvaimon ensimmäisestä loma-aamusta ihan täydellisen.